w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: سید یاسین زاهدی
استاد راهنما: محمدرضا بارانی
استاد مشاور: نعمت‌الله صفری فروشانی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1387
مکان دفاع: جامعه المصطفی العالمیه

 چکیده:

 امام موسی کاظم (ع) در میان امامان دوازده‌گانه شیعه، به کثرت اولاد مشهور است. در مورد تعداد فرزندان ایشان اقوال متفاوتی وجود دارد، اما قوی‌ترین نظر در این زمینه، متعلق به شیخ مفید است که 37 فرزند شامل هجده پسر و نوزده دختر، برای آن حضرت ذکر کرده است. بررسی تاریخی نشان می‌دهد که فرزندان امام کاظم (ع) نقش برجسته‌ای در گسترش تشیع داشته‌اند. برترین فرزند ایشان، امام علی ‌بن موسی (ع) است که در یازدهم ذی‌القعده سال 148 هجری در مدینه متولد گردیده و در آخر ماه صفر سال 203 در شهر طوس به‌دست مأمون عباسی به شهادت رسید. قاسم فرزند دیگر امام کاظم (ع) است که از مدینه به عراق مهاجرت نمود و در منطقه حلّه شهر بغداد از دنیا رفت. جعفر معروف به خواری که در خوار مکه مدفون است، عباس که گفته‌اند قبر او در صحن کاظمین می‌باشد، محمد معروف به عابد، عبدالله که بسیار متواضع بوده و نسبت به امامت امام رضا (ع) و امام جواد (ع) کاملاً مطیع بوده است، ابراهیم اصغر که جد سید مرتضی و سید رضی می‌باشد و در بغداد مدفون است، هارون، حمزه، زید، اسماعیل و حسن، از دیگر فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند. همچنین اسحاق‌ که از پدرش و از امام رضا (ع) روایت نقل می‌‌کرده، در سال 240 هجری در مدینه درگذشت. حسین که از راویان حدیث بوده، سه امام معصوم را درک کرده است. احمد‌ بن ‌موسی (ع) نیز از فرزندان فاضل امام کاظم (ع) بود که برای امام رضا (ع) از مردم بیعت می‌گرفت و قبر شریفش در شیراز می‌باشد. شرح حال دختران امام کاظم (ع)، به غیر از فاطمه ‌معصومه (س)، نامعلوم است. ایشان خواهر ابوینی امام رضا (ع) است که بسیار فاضله و جلیل‌القدر و از محدثین بوده و در سال 201 هجری در شهر قم وفات نمود. فاطمه ستی، فاطمه صغری معروف به بی‌بی هیبت، حکیمه، زینب و آمنه، نام بعضی دیگر از دختران امام کاظم (ع) می‌باشد‌.

 کلیدواژه‌ها:امام کاظم (ع)، فرزندان امام کاظم (ع)، اهل‌بیت (ع)، سادات، شیعه، قیام.

 مقالات مرتبط:

 شرح حال پنج تن از فرزندان امام کاظم (ع)، محمدرضا بارانی، سید یاسین زاهدی، سخن تاریخ، بهار 1390، شماره 12، (26 صفحه، از 37 تا 62).

 معرفی کتاب:

از این پایان‌نامه کتابی با عنوان «بررسي احوال فرزندان امام موسي كاظم (ع) و نقش آن‌ها در تاريخ تشيع» به رشته تحریر درآمده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط