چکیده:
در این پایاننامه پس از طرح دیدگاههای تربیتی امام علی (ع) پیرامون اهمیت و مفهوم مبانی تربیت به این سوالات پرداخته و پاسخ داده شده است كه هدفها و روشهای تربیت در دیدگاه حضرت علی علیهالسلام كدام است و بهوسیله هر روش به كدام هدف میتوان دست یافت. ضمن بیان مفهوم هر یك از اهداف و روشها از دیدگاه امام علی علیهالسلام و با تكیه بر نهجالبلاغه و سایر فرمایشات حضرت، به تحلیل نسبت موجود بین روشها با اهداف پرداخته شده است. اهداف تربیتی و روشهای متناسب با آنها تحلیل و بررسی شده و به ترتیب ذیل نتیجهگیری شده است. یقین از اهداف تربیتی است و روش متناسب با آن اعطای بینش است. تزکیه و تربیت از اهداف تربیتی است و روشهای متناسب با آن موعظه و تذکر، انذار، محاسبه نفس است. اطاعت و عبودیت از اهداف تربیتی است و روش متناسب با آن فرضیهسازی است. تفکر و تعقل از اهداف تربیتی است و روش متناسب با آن روش فراگیری حکمت است. زهد از اهداف تربیتی است و روشهای متناسب با آن تحمیل به نفس و توبه است. عزت جویی از اهداف تربیتی است و روشهای متناسب با آن روش ابراز تواناییها، امربهمعروف و نهی از منکر است. اتحاد و برادری از اهداف تربیتی است و روش متناسب با آن همکاری است. اعتدال معیشت (سلامت اقتصادی) از اهداف تربیتی است و روش متناسب با آن کار و تلاش است.
کلیدواژهها:امام علی (ع)، نهجالبلاغه، تربیت، هدف، روش.
فصول پایاننامه:
پژوهش پیش رو در پنج فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات»
* تعریف مسئله
* بیان سؤالات اساسی
* بیان اهمیت و ضرورت موضوع
* فرضیههای پژوهش
* هدفهای پژوهش
* روش، مراحل و چارچوب تحلیل در پژوهش
* توضیح و تعریف مفاهیم پژوهش
* سابقه مربوط به پژوهش
فصل دوم: «ادبیات تحقیق»
* پیشینه پژوهشی
* پیشینه خاص
* مفهوم شناسی تربیت
* مبانی تربیت
* مفهوم شناسی هدف
* مصداق شناسی روش
* پیشینه و مبانی نظری
فصل سوم: «روش تحقیق»
* مقدمه
* فرضیات تحقیق
* روش تحقیق
فصل چهارم: «بررسی و تحلیل یافتههای پژوهش»
* مقدمه
* اهداف و روشهای تربیت در نهجالبلاغه
فصل پنجم: «تجزیهوتحلیل فرضیهها، نتیجهگیری و پیشنهاد»
* مقدمه
* تجزیهوتحلیل فرضیهها
* پیشنهادهای پژوهش
* محدودیتهای پژوهش.