چکیده:
مسئلهی تربیت از دیدگاه اسلامی و ولایی، از مهمترین مسائل و مباحث اسلامی و قرآنی و محوریترین مسئله در مکتب اهلبیت (ع) است. بر این اساس مسئلهی ولایت و جایگاه و اهمیت آن، نیز مفاهیم، مصادیق، ابعاد، اقسام و مباحث دیگر آن در متون دینی بهطور مبسوط بحث و بررسی گردیده و زوایای آن تعیین شده است. ولایت و اثر تربیتی آن در همهی ردههای سنی و از هر جنس، از جایگاه بلند اعتقادی و محتوای آن، از مسائل عمیق ارزشی برخوردار است و از ذخایر نهفتهی درون عالم و آدم حکایت میکند. ولایت در قرآن، حکایت حقیقت آدمی است که استعدادهایش در اثر پیوند با ولایت تامهی الهیه و حقیقت ذات ربوبیاش، از راه عبادت و بندگی به منصهی ظهور و بروز رسیده تا آنجا که بهغایت قصوای منزلت و مقام انسانی یعنی «انسان کامل» نائل آمده است؛ در نتیجه به مقامها و منصبهای رفیع الهی نبوت، رسالت، امامت و مانند آن دست یازیده است. از آنجا که هدف انسان ساختن دنیا به بهترین شکل برای رسیدن به آخرت و بهشت موعود است، بنابراین نظام سیاسی و ولایی کاملی ارائه کرده تا فرد و جامعه، بهدرستی تربیت شوند و به کمال اخروی برسند. بیان آثار تربیتی ولایت گامی مؤثر در مسیر اثبات کارآمدی نظام سیاسی اسلام است. در این پژوهش، به تبیین مفاهیمی چون تربیت از دیدگاههای مختلف و مباحـث ولایـت و ارتباط و تعامل این دو مقوله، از منظر امیر بیان امیرالمؤمنین علی (ع) و آثـار ایـن تربیـت در زندگی انسان میپردازیم.
کلیدواژهها:امیرالمؤمنین (ع)، نهجالبلاغه، ولایت، تربیت.
فصول پایاننامه:
این پژوهش در چهار فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات»
* طرح کلی بحث
* تعاریف و اصطلاحات
فصل دوم: «ماهیت تربیت»
* مقدمه
* جایگاه، اهمیت و ضرورت تربیت
* راه تربیت
* مفهوم تربیت
* شیوههای تربیتی
فصل سوم: «حقیقت ولایت»
* انواع ولایت
* ولایت چه کسی را بپذیریم؟
* استدلالهایی بر لزوم پذیرفتن ولایت خدا
* مراتب ولایت
* موجبات تحقق ولایت
* موانع تحقق ولایت
* آسیبشناسی
فصل چهارم: «آثار تربیتی ولایت»
* آثار و پیامدهای تربیتی پذیرش ولایت ائمه (ع)
* آثار نظری
* آثار و پیامدهای عملی
* تربیتیافتگان مکتب علوی
نتیجه.