w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: قربان حسین شاه
استاد راهنما: ناصر رفیعی
استاد مشاور: محمدحسن زمانی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1386
مکان دفاع: جامعه المصطفی العالمیه

چکیده:

 فرضیه این تحقیق، استمرار مصادیق عترت و اهل‌بیت (ع) تا قیامت است که با بهره‌گیری از آیات قرآن و منابع فریقین، به اثبات آن پرداخته شده است. از صفاتی که در حدیث ثقلین آمده، می‌توان فهمید که افراد مورد نظرِ این حدیث، دارای صفت عصمت هستند که به‌تصریح برخی از همسران پیامبر (ص) و بسیاری از صحابه، مصادیق این روایت، امام علی، فاطمه و حسنین (ع) هستند. کلی بودن معارف دین و نیازمندی به تفسیر و تبیین آن، خطاپذیری برداشت‌های افراد غیر معصوم و اتحاد جامعه اسلامی در پرتو امامت اهل‌بیت پیامبر (ع)، برخی از دلایلی است که ضرورت تمسک همیشگی به اهل‌بیت (ع) را نمایان می‌سازد. ولی آنچه در اینجا مهم بوده و مورد توجه است، اثبات استمرار وجود اهل‌بیت (ع) تا قیامت و عدم انحصار آن در پنج‌تن آل عبا است. در این زمینه، ادله بسیاری بر استمرار مصادیق اهل‌بیت تا قیامت دلالت دارد. آیاتی مانند آیه اولوالأمر، صادقین و تطهیر، بر اثبات این مطلب گواهی می‌دهد و روایات فریقین نیز که در ذیل این آیات وارد شده، نزول آن‌ها درباره اهل‌بیت (ع) را تصدیق می‌کند. البته دیدگاه‌های مخالفی که از سوی برخی از اهل سنت در ذیل این آیات آمده و همچنین اشكالات آنان، قابل پذیرش نبوده و با دلایل متعدد، رد می‌شود. از سوی دیگر، روایات متعددی مانند حدیث ثقلین، اثنی عشر، سفینه نوح و امان، كه در منابع فریقین نقل شده، نیز بر استمرار مصادیق عترت تا قیامت دلالت می‌کند. در حال حاضر، مهدویت استمرار اهل‌بیت پیامبر (ع) می‌باشد و تا قیامت استمرار خواهد داشت. موضوع مهدویت علاوه بر آن‌که آیاتی از قرآن به آن اشاره دارد، در روایات نیز به‌صراحت مطرح شده است. حضرت مهدی که در منابع اهل سنت، از فرزندان پیامبر (ص) و فردی از عترت آن حضرت معرفی شده، از مصادیق روشن اهل‌بیت است که استمرار عترت تا قیامت نیز با وجود ایشان محقق می‌گردد.

کلیدواژه‌ها:عترت، اهل‌بیت، قیامت، قرآن، سنت.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط