چکیده:
هر دینی خود را بهطور مستقیم از طریق نمادهایی معرفی میکند. قبله نمادی از ادیان الهی است که از طریق آن دین معرفی میگردد و به ماورای خود اشاره میکند. لذا تنها بر معنای ظاهریش حمل نمیشود. موضوع قبله تشریع شریعتهای الهی است. هر طایفهای قبلهای دارد که خداوند آن را مشخص کرده است. اهمیت قبله به قدری است که اصولاً پذیرش دین آن قبله. در لغت قبله اسم عمل است بر وزن فعله که بر هیات فعل دلالت دارد. پس قبله به طرز ایستادن و روبرو شدن با چیزی که با حضور ذهن انجام گیرد، گویند و چون عبادت ما رو به مکانی که خداوند به عنوان قبله تشریع فرموده، باید با حضور ذهن و دل صورت گیرد، از اسم این عمل اسم مکان قصد میگردد و مکانی را قبله گویند به اعتبار اینکه مورد اقبال و توجه قرار میگیرد و "مایقبل الیه " است. قبله با علوم دیگر ارتباط پیدا میکند لذا از علوم ریاضی، هندسه، جغرافیا و هیات برای شناخت جهت قبله میتوان بهره برد. همچنین قبله در علم معماری تأثیر میگذارد بنابراین کشورهای اسلامی که قبلهای واحد دارند، معماری شهرهایشان بسیار نزدیک است.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در سه بخش ارائه شده است:
بخش اول: «قبله و فلسفهی آن در اسلام»
* فصل اول: نمادهای دینی
* فصل دوم: فلسفه وضع قبله در اسلام
* فصل سوم: راز کعبه به عنوان قبله
* فصل چهارم: رابطه قبله با علوم دیگر
بخش دوم: «فلسفه قبله در سایر ادیان الهی»
* فصل اول: بررسی قبله در یهودیت
* فصل دوم: دین زرتشت و قبلهی زرتشتیان
* فصل سوم: دین مسیحیت و قبلهی مسیحیان
* فصل چهارم: صابئین
بخش سوم: «فلسفهی قبله در ادیان غیر الهی»
* فصل اول: ادیان هند
* فصل دوم: ادیان خاور دور
خاتمه.