عنوان کامل پایاننامه:
«بررسی تطبیقی مبانی فکری و آراء کلامی علامه حلی و ابن تیمیه در باب شرک و بدعت»
چکیده:
یکی از مسائل بسیار مهم که جهان اسلام به آن دچار شده است، خشونت دینی است. خشونت دینی از سوی کسانی انجام میشود که خود را موحد واقعی و سایر مسلمانان را مشرک و بدعتگذار میدانند. این اندیشه منحرف، ریشه در آراء محمد بن عبدالوهاب و قبل از وی به صورت مفصل و تبویب شده در آراء ابن تیمیه دارد. ابن تیمیه به مفهوم شرک و بدعت توسعه داده و هرگونه توسل و دعا را از پیامبران و ائمه شرک و بدعت میداند. وی گرچه در این زمینه به مشرکین تاخته ولی با پذیرش رؤیت خداوند و قائل شدن اعضا برای ذات کبریایی خداوند، ناخواسته به دام آن چیزی افتاده است که خود آن را بهانهای برای تکفیر مسلمانان میداند. علامه حلی شرک و بدعت را در مفهوم اصیل اسلامیاش میپذیرد و با مصادیقی که مطرح مینماید دقیقاً به بدعتهایی که امت اسلامی در طول تاریخ با آن مواجه شده است میپردازد. وی بدعت شرعی را یک نوع بیشتر نمیداند و آن را حرام میداند. ولی ابن تیمیه بدعت را به دو دسته خوب و بد تقسیم مینماید و در مصادیق آن دچار تعارض آشکاری میشود.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در شش فصل ارائه شده است:
فصل اول: «مقدمه و کلیات»
* پیشینه تحقیق
* هدف تحقیق
* روش تحقیق
* اهمیت و ضرورت تحقیق
* سؤالات تحقیق
* فرضیههای تحقیق
* تعاریف مفهومی
فصل دوم: «معرفتشناسی و روششناسی»
* تاریخ معرفتشناسی
* معرفتشناسی در فلسفهی اسلامی
* رویکردهای گوناگون در معرفتشناسی
* ارکان معرفت
* مسائل اساسی معرفتشناسی
* معرفتشناسی از منظر علامه حلی
* روششناسی علامه حلی
* معرفتشناسی در آثار ابن تیمیه
فصل سوم: «معارف نظری»
* معارف نظری از دیدگاه علامه حلی
* مبانی نظری معارف علمی علامه حلی
* ابن تیمیه و معارف نظری
* فقه ابن تیمیه
فصل چهارم: «بدعت»
* بدعت در لغت
* بدعت در اصطلاح
* اسباب بدعت
* بدعت در آثار علامه حلی
* بدعت از دیدگاه ابن تیمیه
فصل پنجم: «شرک»
* شرک در لغت و اصطلاح
* شرک در آثار علامه حلی
* شرک در آثار ابن تیمیه
فصل ششم: «بحث، بررسی و نتیجهگیری کلی»