w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

 

کتاب «بستر تاریخی صفات شیعیان در بیان امیرمؤمنان علیه السلام» به همت گروه پژوهشی تاریخ جامعة الزهراء سلام الله علیها، به قلم خانم منصوره بخشی (از نویسندگان مداخل دانشنامه اهل بیت(ع))توسط انتشارات جامعة الزهراء سلام الله علیها، در بهار 1399ش، با قیمت 36000 تومان، به چاپ رسید.


در این پژوهش ابتدا با شناسایی روایاتی که امیرالمؤمنین علیه السلام در باب صفات شیعه بیان کرده¬اند به بررسی آن¬ها از ابعاد مختلف پرداخته شده است. افزون بر بررسی منابعی که گزارشگران این روایات هستند، تحلیل سند و محتوا، تحلیل واژگان، لحن خطاب، شخصیت شناسی افراد و جامعه مورد خطاب در روایات، از ابعاد مورد توجه نگارنده بوده است. اینکه یک روایت در طی دوره¬های مختلف دستخوش تغییراتِ گاه اساسی گشته و معنا و مقصود متکلم را متغیر کرده؛ و یا افرادی که به جهت مستند بودن به روایاتی ممدوح، تقدسی بی همتا برایشان در نظر گرفته شده است؛ حکایت از برداشت¬های ظاهری از اینگونه روایات دارد.
در تطبیق و مقایسه برخی گزاره¬های تاریخی با روایات امیرالمؤمنین و خطاب¬هایی که به افراد خاص داشتند ما با دو گونه تصویر از آنان روبرو می¬شویم: تصویری که از روایت بدست می¬آید، و تصویری که گزارشگران تاریخ آن را حکایت می¬کنند که گاه با هم در تضادند.
نویسنده با طرح این سؤال و با تمرکز بر دو رویکرد «متن محور» و «زمینه محور» در گزاره¬های روایی و تاریخی، به تحلیل انتقادی روایاتی می¬پردازد که افزون بر همخوانی نداشتن با روایات دیگر در منابع متأخرتر، گاه مخالف با وقایع مسلم تاریخی¬اند. این پژوهش می¬کوشد تا افق¬های تازه¬ای در شناسایی صفات شیعیان بر اساس تطبیق روایات و گزاره¬های تاریخی بگشاید و در تأثیر بسترهای تاریخی در شکل¬گیری روایات صفات شیعه، فرضیه¬هایی ارائه دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید