w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

دانشنامه اهل بیت(ع) با هدف ارائه دانشنامه‌ای قابل رقابت با سایر دانشنامه‌ها در پژوهشگاه علوم و فرهنگ دفتر تبلیغات اسلامی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پس از انتصاب «دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی» به عنوان مدیر دانشنامه اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ دفتر تبلیغات اسلامی و نیز تصویب مدخل‌های گروه تاریخ دانشنامه، در جلسه‌ای در روز سه‌شنبه مورخه 13/3/93 با حضور گروهی از محققان حوزه تاریخ در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی، رسالت و اهداف دانشنامه تبیین شد.
در این جلسه که با حضور بیش از 40 نفر از محققان حوزه تاریخ در قم همراه بود، دکتر صفری در سخنانی ضمن بیان سیر شکل‌گیری دانشنامه اهل‌بیت(ع) به تبیین اهداف آن پرداخت و ارائه چهره‌ای مثبت، معقول و قابل الگوبرداری از ائمه اطهار(ع) را هدف عالی این دانشنامه دانست.
همچنین استفاده بالفعل و بالقوه از توان نیروهای تاریخی و نیز رواج علم‌نویسی میان طلاب از دیگر اهداف دانشنامه برشمرده شد.
مدیر دانشنامه در ادامه از ساختار دانشنامه و سیاست‌های آن سخن گفت و بیان کرد: مدخل‌های دانشنامه در دو حوزه تاریخی و معارفی توزیع شده تا همه جوانب درجه اول معصومان(ع) را پوشش دهد. این دانشنامه بر اساس حروف الفبا تنظیم شده اما زندگانی چهارده معصوم(ع) با توجه به اهمیت آن در ابتدا مورد بحث قرار خواهد گرفت. پدران و مادران و نیز آن دسته از فرزندان و اصحاب که دارای نقش سیاسی و فرهنگی مؤثر در شناخت ائمه(ع) باشند، به عنوان مدخل قرار گرفته‌اند.
وی افزود: سیاست دانشنامه آن است تا مقالاتی قابل رقابت با دیگر دائرةالمعارف‌ها و بلکه قوی‌تر از آنها داشته باشد. ترجمه دانشنامه به زبان‌های مختلف، تقریبی‌بودن مقالات، خرافه‌زدایی و نیز بهره‌گیری از توان و دانش حوزویان متخصص در نگارش مقالات از دیگر سیاست‌های دانشنامه است.
گفتنی است که در هر کدام از دو گروه فعال در دانشنامه، شورای علمی گروه‌ها، ناظر بر تدوین و ارزیابی مقالات است و گروهی نیز مسئولیت غنی‌سازی مقالات را برعهده دارند. همچنین کمیته تخصصی و شورای علمی دانشنامه به عنوان مغز متفکر دانشنامه در کنار مدیر دانشنامه فعالیت خواهد کرد و همه مدخل‌ها و مقالات مورد بررسی و تصویب نهایی این کمیته قرار خواهد گرفت.
این کمیته متشکل از 13 عضو با تخصص‌های مختلف و متناسب با بخش‌های دانشنامه است. حجج اسلام «محمدتقی سبحانی‌نیا»، «محمدهادی یوسفی غروی»، «سیف‌الله صرامی»، «حسین دیبا»، «علی خراسانی»، «سیدرضا هاشمی»، «محمدعلی مهدوی‌راد»، «محمدرضا جباری»، «حمیدرضا مطهری‌فر»، «سیدعلیرضا واسعی»، «محمد الله‌اکبری» و «محمدرضا رحمان ستایش» و همچنین «دکتر نعمت الله صفری فروشانی» اعضای این کمیته‌اند. اعضا از حیث مدارج دانشگاهی عمدتاً استادیار و دانشیار هستند.
در این دانشنامه، با هدف تربیت نسل علمی، به بحث آموزش نیز توجه شده و کارگاه‌هایی با حضور صاحب‌نظران عرصه تاریخ و دانشنامه‌نویسی برای محققان و نویسندگان مقالات برگزار خواهد شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید