چکیده:
قدرت از دیرباز، همواره مورد بحث اندیشمندان و صاحبان فکر بوده است؛ و اینکه آیا قدرت ماهیتاً فسادانگیز است یا فساد عارض بر ذات قدرت میشود، نظرات مختلفی ایراد شده است. قدرت در رساله حاضر به معنای توانایی بر انجام کار یا ایجاد پدیدهای است در لغت و در اصطلاح؛ وسیله و ابزار اعمال قانون یا اعمال اختیاراتی است که قانون به صاحبان قدرت میدهد. اساساً قدرت پدیدهای آسیبزا و آسیبپذیر است، از جملۀ این آسیبها که به محض به دست آوردن قدرت گریبان گیر صاحبان آن میشود، احساس برتری، بینیازی و حاکمیت است که هرکدام سرمنشأ آفات بعدی خواهند بود. این رساله مدعی است، امام علی (ع) برای کنترل و دفع آسیبهای قدرت، راه برد خاصی را ارائه میکند. ازجملهی این راه برد؛ معرفی قدرت بالاتر، یعنی قدرت لایزال الهی، اصلاح دیدگاه زمامداران نسبت به قدرت و یا تغییر جهانبینی قدرتمندان، تبیین اهداف قدرت و همچنین انتخاب افرادی با ویژگیهای خاص برای مسند قدرت و درنهایت نظارت دقیق و جدی بر کار ایشان میباشد. از دیدگاه امام علی (ع)، صاحبان قدرت تنها وقتی از فساد ناشی از قدرت در امان خواهند بود که تربیت یافتگان مکتب الهی باشند. اینگونه افراد از دیدگاه انسان کامل؛ امام علی (ع)، نباید بخیل، جاهل، ستمکار، جفاکار، رشوهگیر، تعطیل کنندهی سنت پیامبر، ترسو و ... باشد بلکه باید عادل، باتقوا، اهل دانش و سیاست، شجاع و ... باشد. در این راه برد، ایشان همچنین توصیههای کاربردی را برای قرار گرفتن قدرت در جایگاه واقعیاش، ارائه میدهند.
کلیدواژهها:امام علی (ع)، نهجالبلاغه، آسیبشناسی، قدرت.
فصول پایاننامه:
این پایاننامه در سه فصل تبیین شده است:
فصل اول: «کلیات و مفاهیم»
* قدرت
* آسیبشناسی
فصل دوم: «آسیبهای قدرت»
* رابطه قدرت و فساد
* آسیبهای قدرت
فصل سوم: «راههای کنترل و دفع آسیبهای قدرت»
* معرفی قدرت بالاتر
* اصلاح دیدگاه زمام داران نسبت به قدرت
* معرفی ویژگیهای افراد شایسته قدرت
* اعطای حق تعیین حاکمیت بر مردم
* نظارت
* توصیههای کاربردی.