چکیده:
سؤالي كه در اين تحقيق مدنظر بوده اين است که چه الگوي نظاممندی را [بهصورت راهبردي و مرحلهای] در تربيت اخلاقي میتوان از آموزههای مکتب امام سجاد (ع) برداشت کرده و به افراد مرتبط با تعليم و تربيت ارائه نمود؟ براي دستيابي به اين سؤال بايستي بدانيم که 1- مباني، اهداف و اصول تربيتي حضرت زینالعابدین بهعنوان عناصر شکل دهنده يک الگوي تربيتي کدامند؟ 2- امام چهارم چه روشهایی را در راستاي تربيت اخلاقي به کار بستهاند؟ بنابراين برداشت و ارائه ساختار محور معارف تربيتي امام سجاد (ع) در قالب مباني، اهداف، اصول و روشها، بهعنوان عناصر الگوي تربيت اخلاقي مسئله اصلي اين پژوهش است. هدف کلي اين تحقيق، ارائه نظاممند الگوي امام سجاد (ع) در تربيت اخلاقي است.
مقالات مرتبط:
پیجویی خانواده و کارکردهای تربیتی آن در آموزههای امام سجاد (ع) با تأکید بر شیوههای انحراف زدایی و فضیلت افزایی، مهدی ایزدی، حسین مهدوی منش، مطالعات قرآن و حدیث، 1391، (42 صفحه، از 45 تا 86)، (علمی - پژوهشی).