چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین مختصات تربیت اجتماعی از منظر امام جواد (ع) است. روش این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است كه در این تحقیق پس از مطالعه متون كتابها و احادیث ذكر شده از امام جواد (ع)، نیایشها، سخنان و احادیثی را كه حول تربیت اجتماعی و ابعاد آن میباشد را دستهبندی و سپس به استخراج مبانی مربوط به بحث تربیت اجتماعی پرداخته شده است. جامعه در این طرح محتوای كلیه كتابها و پایاننامهها و مقالات است كه به بررسی و تبیین مختصات تربیت اجتماعی (مبانی-اصول- روشها) از منظر امام جواد (ع) پرداختهاند. روش گردآوری مطالب نیز در این تحقیق، بر اساس روش كتابخانهای بود. در این پژوهش پس از مشخص شدن پرسشهای پژوهشی، از روش توصیفی تحلیلی از نوع كتابخانهای، جهت جمعآوری مطالب استفاده شد. طبق بررسیهای صورت گرفته در این پژوهش، مفهوم تربیت از دیدگاه امام جواد (ع) فرایندی است كه شامل مراحل قبل و بعد از تولد كودك میشود. همچنین با مرور احادیث ذكر شده از آن حضرت، میتوان اینگونه استنباط كرد كه حقیقت ادب و تربیت عبارت است از دارا بودن خصلتهای خوب، خالی بودن از صفات زشت و ناپسند.
کلیدواژهها:تربیت اجتماعی، مبانی تربیت اجتماعی، اصول تربیت اجتماعی، روش تربیت اجتماعی.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در پنج فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات پژوهش»
* مقدمه
* بیان مسئله
* اهمیت و ضرورت تحقیق
* هدفهای تحقیق
* سؤالات تحقیق
* متغیرها و واژههای کلیدی
فصل دوم: «ادبیات و پیشینه تحقیق»
* مقدمه
* تربیت
* مبانی تربیت اسلامی
* هدف تربیت
* مبانی تربیت
* تربیت اجتماعی
* اصول تعلیم و تربیت در مکتب امام جواد (ع)
* تبیین تربیت اجتماعی از دیدگاه امام جواد (ع)
* تربیت اجتماعی از منظر امام جواد (ع)
* روش تربیت اجتماعی از منظر امام جواد (ع)
* مبانی، اصول و روشهای تربیتی در نهجالبلاغه
فصل سوم: «روش پژوهش»
* مقدمه
* روش پژوهش
* جامعه آماری
* نمونه
* روش گردآوری اطلاعات
فصل چهارم: «تجزیه و تحلیل دادهها»
* مقدمه
* سؤال اول: مفهوم تربیت چیست؟
* سؤال دوم: مفهوم تربیت اجتماعی از منظر امام جواد (ع) چیست؟
* سؤال سوم: روش تربیت اجتماعی از منظر امام جواد (ع) چیست؟
* سؤال چهارم: مبانی تربیت اجتماعی از منظر امام جواد (ع) چیست؟
* سؤال پنجم: اصول تربیت اجتماعی از نظر امام جواد (ع) چیست؟
فصل پنجم: «خلاصه، بحث و نتیجهگیری»
* مقدمه
* بحث و نتیجهگیری
* محدودیتهای پژوهش
* پیشنهادها بر اساس یافتههای پژوهش.