w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: محمدعلی رحیمی ثابت
استاد راهنما: محسن الویری
استاد مشاور: کریم خان‌محمدی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1388
مکان دفاع: دانشگاه باقرالعلوم (ع)

 چکیده:

 در این پژوهش به سیره اهل‌بیت (ع) در زمینه ماندگارى و انتقال پیام عاشورا پرداخته می‌شود با این سؤال که سیره اهل‌بیت علی (ع) در زمینه ماندگارى و انتقال پیام عاشورا چگونه بود و از چه روش‌هایی در این زمینه استفاده می‌کردند؟ و در جواب سعى شده است که این مطلب با كمك شاخه‌اى از علوم اجتماعى یعنى دانش ارتباطات و با استفاده از مدل ارتباطى هایدر معروف به مثلث هایدر به دست بیاید. هایدر معتقد است که گونه مطلوب هنجار آوری توسط یك نوآور یا پیام فرست زمانى است که اضلاع سه‌گانه مثلث فرضى (یعنى پیام‌فرست، پیام و مخاطب) مثبت باشد و بدترین حالت زمانى است که منفى باشد؛ و ما در این پایان‌نامه فرض را بر این گرفته‌ایم که ارتباط میان پیام‌فرست و پیام و پیام‌فرست و مخاطبان مثبت می‌باشد یعنى اهل‌بیت (ع) خود در درجه اول نسبت به پیام عاشورا عامل بودند و همچنین ائمه اطهار (ع) مورد اعتماد و وثوق مخاطبان خویش بودند به‌عنوان اینکه افرادى عالم و از فرزندان رسول خدا (ص) می‌باشند و تمركز ما بر روى سیره اهل‌بیت (ع) و روش‌هایی که آن‌ها در زمینه انتقال پیام عاشورا به مخاطبین انجام داده‌اند می‌باشد یعنى رابطه بین پیام و مخاطبین را می‌خواهیم مورد بررسى قرار بدهیم. هایدر می‌گوید: زمانى رابطه میان پیام و مخاطبان مثبت می‌باشد که پیام مطابق با نیازهاى اساسى مخاطبان باشد لذا در این پژوهش این فرضیه مطرح شد که چون اهل‌بیت (ع) از روش‌هایی استفاده می‌کردند که مطابق با نیازهاى اساسى مخاطبان بوده است به همین دلیل در ماندگارى و انتقال پیام عاشورا موفق عمل كردند درنتیجه پى بردن به چگونگى انجام این كار و شناخت روش‌هایی که اهل‌بیت (ع) براى رسیدن به این هدف بهره برده‌اند از اهمیت بسیار زیادى برخوردار می‌شود به همین لحاظ این پژوهش در قالب پنج فصلِ: 1- علم ارتباطات و الگوى ارتباطى هایدر ٢- بحثى پیرامون سیره ٣- پیام عاشورا از منظر امام حسین (ع) ۴- روش‌های انتقال پیام عاشورا در سیره اهل‌بیت (ع) ۵- چگونگى و امكان الگوبردارى از سیره اهل‌بیت (ع) در زمینه قیام عاشورا، مطرح گردید تا ما نیز با تأسى به سیره ایشان و الگوبردارى از آن و رسیدن به روشى نظام‌مند براى وصول به هدفِ ماندگارى و انتقال پیام عاشورا به‌منظور صیانت از آن و انتقال به آیندگان موفق عمل نماییم.

 كلیدواژه‌ها:سیره، اهل‌بیت (ع)، ماندگارى و انتقال پیام.

مقالات مرتبط:

راز ماندگاری پیام عاشورا؛ تحلیل ارتباطی سیره معصومان (ع)، محسن الویری، محمدعلی رحیمی ثابت، تاریخ اسلام، بهار و تابستان 1389، (32 صفحه - از 49 تا 80).

فصول پایان‌نامه:

این پژوهش در پنج فصل تبیین شده است:
فصل اول: «علم ارتباطات و الگوى ارتباطى هایدر»
* گفتار اول: دانش ارتباطات و الگوهای ارتباطى
* گفتار دوم: الگوى تحلیل (الگوى ارتباطى هایدر)
فصل دوم: «بحثى پیرامون سیره»
* گفتار اول: چیستى سیره
* گفتار دوم: اهمیت و ضرورت توجه به سیره و كاركردهاى آن
* گفتار سوم: مرورى بر سخنان و رفتار ائمه اطهار (ع) در مورد امام حسین (ع)
فصل سوم: «پیام عاشورا از منظر امام حسین (ع)»
فصل چهارم: «روش‌های انتقال پیام عاشورا در سیره اهل‌بیت (ع)»
فصل پنجم: «چگونگى و امكان الگوبردارى از سیره اهل‌بیت (ع) در زمینه قیام عاشورا»
* گفتار اول: نیازهاى اساسى مخاطبان
* گفتار دوم: الگوبرداری از سیره اهل‌بیت (ع) در زمینه ماندگارى و انتقال پیام قیام عاشورا
* گفتار سوم: وظیفه ما در قبال ماندگار كردن و انتقال پیام عاشورا.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط