w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: رحمان بهرامی
استاد راهنما: سید ابوتراب احمدپناه
استاد مشاور: محمد خزایی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1384
مکان دفاع: دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

 عاشورا بزرگ‌ترین نماد در فرهنگ شیعه است. شناسایی و ارائه دلایل حرکت و نماد زیبایی عاشورا رسالتی بر گردن تمامی هنرمندان متعهد است. در بین نمادها می‌توان به نشانه‌های تصویری اشاره کرد. در این رساله تلاش بر آن بوده است تا پاسخ سؤالات زیر ارائه گردد. 1_ چگونه و در چه زمانی علامت‌ها و نمادها شکل گرفته‌اند؟ 2_ قدرت انتقال مفاهیم کربلا در نمادها چگونه است؟ 3_ تأثیرات عاشورا در هنر ایران تا چه حدودی بوده است؟ 4_ چگونه می‌توان با زبان امروز و نمادهای گذشته عاشورا را معرفی نمود؟ الف) در فصل اول تعریف و تاریخ سمبل و نماد و نیز سختی کوتاه در مورد نمادهای مذهبی و نظریات اهل سخن آورده شده است. ب) در فصل دوم دلایل تاریخی قیام عاشورا و کارکردها و نیز تأثیرات عاشورا در هنر و فرهنگ ایرانیان آمده است. در فصل سوم تعریف علامت‌ها شناسایی و ریشه‌یابی و نیز معرفی علم‌ها، پرچم‌ها و اشیاء چوبی ویژه عاشورا آورده شده است. د) در فصل چهارم تعزیه، زنگ و کاربرد آن‌ها و نیز دلایل به‌کارگیری پرهای رنگین و علت و ابزار سیاه‌پوش نمودن هیئت‌ها و اماکن مذهبی در عاشورا بیان شده است. ه) در فصل پنجم به بررسی نمادهای عاشورا و دسته‌بندی آن‌ها پرداخته شده است. و) در فصل ششم به معرفی عاشورا با استفاده از نمادهای قدیم در گرافیک معاصر و نیز تأثیر آن در گرافیک و آثار گرافیکی در زمینه عاشورا پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها:نماد شناسی، عاشورا، هنرهای تصویری، تصویری، نشانه.

فصول پایان‌نامه:

این تحقیق در شش فصل ارائه شده است:
فصل اول: «تعاریف»
فصل دوم: «بررسی تاریخ»
فصل سوم: «هنر و عاشورا»
فصل چهارم: «مؤلفه‌های هنر عاشورایی»
فصل پنجم: «نگاهی به نمادها»
فصل ششم: «استفاده از نمادهای عاشورا در گرافیک امروز»
نتیجه‌گیری.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط