w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: سید محمدهاشم پورمولا
استاد راهنما: محمدباقر باقری کنی
استاد مشاور: یعقوب علی برجی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1362
مکان دفاع: دانشگاه امام صادق (ع)

 چکیده:

 امر به معروف و نهی از منکر که از فروع دین مبین اسلام محسوب می‌گردند، تاکنون از زوایای ‏مختلفی مورد بحث واقع ‌شده‌اند.‏ سؤالاتی که در این زمینه مطرح می‌شوند، عبارت‌اند از:‏ 1) ‏آیا شارع به‌طور مستقیم به ایجاد تشکیلات برای این دو فریضه امر کرده است؟‏ ‏2) در صورت وجود امر بلاواسطه شارع، این تشکیلات را چه کسی باید ایجاد نماید؟ مهم‌ترین دلیلی که از آن می‌توان امر بلاواسطه شارع را برای این منظور استفاده کرد آیه 104 ‏سوره مبارکه آل‌عمران «ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک ‏هم المفلحون» می‌باشد. کنکاش دقیق در این آیه می‌تواند به سؤالات مزبور پاسخ دهد.‏ در فقه شیعه این آیه مورد تمسک فقها در مورد پذیرش وجوب عینی یا کفایی این دو فریضه بوده ‏است. بررسی آرای آنان در این مورد، خود می‌تواند نیز مقدمه‌ای برای وارد شدن به اصل مبحث ‏‏‌باشد.‏ به‌منظور بررسی حکم فقهی ایجاد تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر، اثبات سه مقدمه ذیل ‏ضروری به نظر می‌رسد:‏ الف) لام در عبارت (ولتکن), لام امر است.‏ ب) (من) در عبارت (منکم), تبعیضیِ می‌باشد.‏ ج) یکی از معانی (امه)، «جماعه یجمعهم امر واحد» است که در زمان ما از آن معنای تشکیلات را ‏می‌توان استفاده کرد.‏ این سه مقدمه، با توجه به مباحث فقهی، اصولی، تفسیری و لغوی برداشت می‌شود و بر اساس ‏آن، وجوب شرعی شارع را برای ایجاد تشکیلات استفاده می‌کنیم. ولی آنچه که ما را از این‌گونه ‏نتیجه‌گیری باز می‌دارد، بررسی برخی از روایاتی است که در توضیح آیه مذکور آمده است. این ‏روایات ما‎ ‎را فقط در اصل وجوب این دو فریضه از آیه مورد نظر رهنمون می‌سازد. از این‌رو ‏ایجاد تشکیلات را با استفاده از مباحث مقدمه واجب از باب مقدمه عقلی و مقدمه وجودیه درباره ‏بعضی از مصادیق این دو فریضه می‌توان برداشت کرد.‏ بر این اساس، حاکم اسلامی به‌منظور انجام بعضی از مصادیق این دو فریضه، هر کجا که لازم ‏بداند، تشکیلات را از همان باب مقدمه وجودیه باید ایجاد کند. از طرف دیگر، کار گروهی و ‏تشکیلاتی برای انجام بعضی از مصادیق این دو فریضه نیز از جانب افراد جامعه واجب عقلی ‏می‌باشد، در نتیجه، در زمان ما، ایجاد احزاب و جمعیت‌ها به‌منظور نظارت بر دولت، به قصد و نیت ‏امر به معروف و نهی از منکر، از جانب مکلفین واجد شرایط، وجوب عقلی پیدا می‌کند.‏

کلیدواژه‌ها:امر به معروف، نهی از منکر، حسبه، احتساب، «منکم امه».‏

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط