چکیده:
حجاب و پوشش از احکام ضروری دین اسلام است. در ادیان الهی دیگر از جمله آئین زرتشت، یهود و مسیحیت نیز این حکم با تفاوتهایی وجود دارد. در سرزمینی که اسلام در آن ظهور کرد زنان با صورتی گشاده و گریبانی چاک در معابر آمد و شد میکردند. برخی نویسندگان چنین اظهارنظر کردهاند که پوشش اسلامی نتیجه تعامل فرهنگی بین اعراب و ایرانیان و رومیان است و در نتیجه، اسلام نسبت به چگونگی حضور زن در برابر نامحرم قانونی خاص ندارد و آنچه امروز به صورت دستوری شرعی درآمده، مستندی شرعی ندارد. این نوشتار به تحقیق درباره صحت و سقم این نظریه و به تحلیل روایات و بررسی آثار حجاب و بیحجابی و جایگاه حجاب در فقه میپردازد قدر مسلم این است که حجاب قبل از اسلام در میان بعضی ملل از جمله ایران باستان و قوم یهود و... وجود داشته و از آنچه در مکتب اسلام آمده، سختتر بوده است؛ اما در عرب جاهلی حجاب وجود نداشته و بهواسطه اسلام واجب شده است. اینکه ادعا شده است که حجاب رایج میان مسلمانان عادتی است که از ایرانیان، پس از مسلمان شدنشان به سایر مسلمانان سرایت کرد، سخن نادرستی است، زیرا قبل از اینکه ایرانیان مسلمان شوند آیات مربوط به حجاب نازل شده بود. در مورد سیر تحول و تطور پوشش بشری، نظرات مختلفی وجود دارد، اما آنطور که برخی از نویسندگان غربی و شرقی در مورد حجاب اسلامی اظهارنظرهایی کردهاند نه از لحاظ تاریخی قابل اثبات است و نه دارای وجاهت و اصالت دینی میباشد. البته شاید سخنان این نویسندگان ناظر بر افراطیگری آن دسته از اعراب مسلمانی است که بر اساس تعصبات بیجا و تمایلات شخصی اقدام به ایجاد حرمسرا میکردند و زنان را در خانه حبس کرده مانع رفت و آمد آنان به محیط خارج از منزل میشدند و با این عمل خود چهرهای نامناسب از اسلام به نمایش میگذاشتند. حجاب یکی از عوامل حفظ سلامت فرد و جامعه است و نبودن آن، آسیبهای جدی به جامعه وارد میسازد؛ از جمله رواج فساد و ایجاد ناامنی اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی و با بروز چنین مواردی، بهتدریج آسایش از افراد جامعه سلب خواهد شد.
لیدواژهها: حجاب، پوشش، حدود حجاب.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در پنج فصل ارائه شده است:
فصل اول: «مقدمه و تاریخچه»
فصل دوم: «ادله قرآنی و روایی پوشش»
فصل سوم: «فقه و پوشش»
فصل چهارم: «پیامدهای بیحجابی در فرد و جامعه»
فصل پنجم: «آثار حجاب در فرد و جامعه»