چکیده
به نظرمیرسد کارکردهای تربیتی زیارتنامةهای معصومان، میتواند زائران را به افزایش غنای بینشی، گرایشی و کُنشی در مسیر عبودیّت الهی، رهنمون نمایند. از جمله زیارتنامههای مأثور که فرازهای آن، موجب درونیسازی مفاهیم تربیتی میشود، زیارتنامه حضرت زهرا(س) است که محور محتوای آن، بر لزوم تبعیت از آن حضرت دلالت دارد. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، درصدد است بر اساس تحلیل فرازهای زیارتنامة مأثور حضرت زهرا (س) به این سئوالات پاسخ دهد: چه آموزههای تربیتی ناظر به شرایط تبعیت از آن حضرت به دست داده میشود؟ تحلیل آموزههای تربیتی ناظر به نتایج تبعیّت از آن حضرت، چه نکات تربیتی را در برخواهند داشت؟ بر اساس نتایج پژوهش، شاخصترین نکتههای تربیتی ناظر به شرایط تبعیّت از حضرت زهرا(س) شامل شناخت لزوم تصدیق حضرت زهرا(س) در کنار محبت به ایشان، پایبندی به صبر در تبعیت از حضرت و محوریتبخشیدن به حضرت در تعاملات با دیگران است. همچنین شاخصترین نکته-های تربیتی ناظر به نتایج تبعیّت از آن حضرت، شامل شناخت پاکیزه شدن بهرهمندی از ولایت حضرت زهرا(س)، ، الحاق به اهلبیت(ع) و بهرهمندی از عنایات الهی است.
کلیدواژهها: حضرت زهرا(س)، زیارتنامه، ولایت پذیری، تبعیّت، نکات تربیتی