plg_search_jcomments
Search SEO Glossary
Search - K2
Search - RSTickets! Pro Knowledgebase
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها
جستجو - دانلودها- فیلم و صوت
جستجو - مداخل
نویسنده مقاله: محمد عظیمی، محمد غفوری نژاد
منتشر شده در: تحقیقات کلامی
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: سال پنجم، شماره 19، زمستان 1396

چکیده

ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﺤﺪث ﺑﻮدن، از ﻣﺘﮑﻠﻤﺎن ﻋﻘﻞﮔﺮای ﺷﯿﻌﻪ در دوره ﺻﻔﻮﯾﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ اﺳﺘﻔﺎده «ﻧﻘﻠﯽ»و «ﻋﻘﻠﯽ» آﯾﺪ. او ﺑﺮای اﺳﺘﻨﺒﺎط آﻣﻮزهﻫﺎی ﮐﻼﻣﯽ از ﻫﺮ دو روش عقلی و نقلی ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻣﻘﺎﻟﮥ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﯽ ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ را ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ و ِ ﮐﻮﺷﺪ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻋﻘﻞ و روش ﻋﻘﻠﯽ ِ ﻋﻼﻣﻪ در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﮐﻼﻣﯽ، ﻫﺪفِﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار دﻫﺪ. ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﮕﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ روش ﻋﻘﻠﯽ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر اﺳﺖ. او ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﻘﺶ اﺑﺰاری ﻋﻘﻞ، آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻌﺘﺒﺮ در ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻣﻌﺎرف دﯾﻨﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﭘﺬﯾﺮد. ﻋﻼﻣﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﺴﻦ و ﻗﺒﺢ ﻋﻘﻠﯽ، ُ ﻗﻮاﻋﺪ ﮐﻼﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﺣ ﻗﺎﻋﺪه وﺟﻮب اﺻﻠﺢ و ﻗﺎﻋﺪه ﻟﻄﻒ را ﻗﺒﻮل دارد و ﺑﺪانﻫﺎ اﺳﺘﺪﻻل ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ اﻣﺎ در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل، در ﻣﻮاﺿﻌﯽ از آﺛﺎرش، ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎﯾﯽ را ﺑﺮای ﻋﻘﻞ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﮥ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﺠﻠﺴﯽ را ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺘﮑﻠﻤﯽ ﻋﻘﻞﮔﺮا داﻧﺴﺖ.

کلیدواژگان: عقل ، روش شناسی کلامی، روش عقلی، علامه مجلسی

 

pdf دانلود مقاله جایگاه عقل در روش‌شناسی کلامی علامه مجلسی (388 KB)

لیست مطالب انتخابی

+

لیست انتخاب شده: علاقه مندی ها

هنوز چیزی انتخاب نکردید!